Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Bőrápolás a különböző életkorokban

Bőrápolás a különböző életkorokban

Minden életkornak, életszakasznak megvannak a maga szépségei és kihívásai. Kifejezetten nem mindegy, hogy arcápolási rutinunk illeszkedik-e életkorunk sajátos igényeihez, ezért összeszedtük, hogy mire érdemes figyelni a bőrápolásban a különböző életszakaszokban.

20-as évek

A húszas éveinkben alapozhatjuk meg igazán bőrünk állapotát, ekkortól nagy szerepe van a megelőzésnek és a tudatos védekezésnek a napsugárzással szemben. Kellő odafigyeléssel ezekben az években nagy előnyre tehetünk szert a bőröregedéssel szemben, így a lehető legtovább megtartva arcunk szépségét és fiatalosságát azáltal, hogy egy jól felépített és rendszeresen elvégzett szépségápolási rutint vezetünk be mindennapjainkba.

A szerencsésebbeknek, akiket elkerültek a kamaszkori hormonváltozások okozta bőrhibák huszon éves korukig nem igazán fókusz a bőrápolás és gyakran nem is igazán tudják, hogy pontosan milyen is a bőrtípusuk, ezért számukra az első és legfontosabb lépés, hogy tisztában legyenek ezzel (a bőrtípusod meghatározásához itt találsz segítséget).

A 20-as években a fókusz az arc megfelelő tisztításán és könnyed ápolásán, hidratálásán van. Bőrtípus alapján érdemes egy jó, nem agresszív (semmiképp sem pl. lúgos szappant) arctisztítót választani, amit mindennap ajánlott használni reggel és este. A reggeli arctisztítás azért fontos, mert alvás közben újul, tisztul leginkább bőrünk; kiadja magából a toxinokat, elhalt hámsejteket, az esti pedig azért, mert az egésznap az arcbőrt ért szennyeződést kell eltávolítanunk. A tisztítás után jöhet a tonik, amely segít összehúzni pórusokat, egyben helyreállítja bőrünk egyensúlyát. Ezután jöhetnek a szérumok, ha nincsenek különösebb bőrproblémáid, érdemes legalább egy hialuronsavas szérumot használod és időnként kémiai hámlasztót is, majd ezután jöhet az arckrém, amely "bezárja" a jótékony tápanyagokat a bőrbe. A jó hidratáló könnyed és komplex, sokoldalúan támogatja a bőrödet, - de fontos, hogy ha csak nem extra száraz a bőröd, ebben az életszakaszban ne válassz túl nehéz pakolás szerű krémeket, azért, hogy ne terheld túl nehéz hidratáló összetevőkkel a bőröd. Nappalra fontos a fényvédő használata is, leginkább ugyanis az UV-A és UV-B-sugárzás árt a bőrnek - károsítja a sejeteket és felgyorsítja a kollagén és az elasztin lebomlását a bőrben, ezért szükséges egy jó minőségű 30, de inkább 50 faktoros fényvédő használata - később hálásak leszünk ezért!

A 20-as éveinkben még korainak tűnhet szemránckrémet használni ám a mimikai ráncokat a leghatékonyabban megelőzni lehet, a már kialakult szarkalábakat sokkal nehezebb halványítani. A szemkörnyéken jelennek meg leghamarabb az apró ráncocskák amelyek öregítik az arcot, így érdemes a huszas évek közepén elkezdeni ápolni ezt az érzékeny területet.

+TIPP: 25 éves kortól érdemes naponta kollagént fogyasztanunk valamilyen formában, hogy kompenzáljuk a folyamatosan csökkenő kollagéntermelődést testünkben.

 

30-as évek

Bőrünk kollagéntermelése ekkorra látványosan csökken, a sejtek mind lassabban újulnak meg és a harmincas éveink végére a bőrünk feszességén is érezhetjük a változást. A kollagén és az elasztin megfelelő mennyiségű jelenléte a fiatalos és feszes bőr titka. Az elasztin a legfőbb építőeleme bőrünk elasztikus rostjainak, amelyek hálószerűen gondoskodnak a bőr rugalmasságáról és tartásáról.

Érdemes újragondolni bőrápolási rutinunkat és kiegészíteni további termékekkel és összetevőkkel, de ha eddig nem is törődtünk az arcápolással, akkor sem vagyunk elkésve! A huszas évekhez képest érdemesebb mégtöbb hidratáló összetevőt és technológiát beépíteni a rutinba, amelyek segítik a bőr kollagéntermelését. 

Ekkortól már mindenképpen javasolt legalább az alábbi összetevők alkalmazása (szérum, emulzió, esszencia vagy akár krémek formájában) ha igazán hatékony rutint szeretnénk kialakítani:

  • Aszkorbinsav (C-vitamin): egy antioxidáns, ami segít csökkenteni a komolyabb bőrkárosodást és ragyogóvá válik tőle az arcbőr
  • Retinol (A-vitamin): öregedésgátló hatóanyag, ami segít csökkenteni a pórusok méretét és halványítani a pigmentfoltokat
  • AHA / BHA / PHA: bőrhámlasztó savak, amik segítenek a bőr egyensúlyát helyreállítani és a textúráját kisimítani
  • Hialuronsav: feltölti és hidratálja a bőr felső rétegét, támogatja a bőr természetes kollagéntermelését
  • Keramidok: hidratáló amely a bőrsejtek közötti kapcsolódást segíti, ezáltal erősítve a bőr védőrétegét
  • Glicerin: bőrpuhító összetevő, ami hozzájárul a vízveszteség problémájának elhárításához

Természetesen a harmincas éveinket taposva se feledkezzünk meg: a fényvédelemről. Az esti rutin a 20-as évekhez képes annyiban módosul, hogy a szemránc- és az éjszakai krémből is érdemesebb a gazdagabb, tápanyagokkal telibb változatokat választani, amelyek az alvásalatt feltöltik a bőrünket és tartalmazzák a fent említett összetevőket (nem egy termék kell, hogy tartalmazza, hanem holisztikusan az egész bőrápolási rutin). 

 

40-es évek

A negyedik X felett, hogy már minden erőnkkel azon kell lennünk, hogy a bőrünk puhaságát megőrizzük, ezért reggel a tisztításnál is inkább hidratáló lemosót válasszunk. A bőr faggyútermelődése visszaesik, így kiemelten fontos védőrétegének erősítése különböző antioxidánsokkal (C-, E-vitamin, zöldtea stb.) - így ha már eddig is alkalmaztuk őket érdemes lehet még komplexebb formulák után nézni, amelyek még több oldalról támogatják a bőrt. A huszas éveinkhez képest bőrünk természetes hialuron termelése a felére esik vissza, ezért ezt a hatóanyagot is a lehető legtöbbféleképpen érdemes bejuttatni a bőrbe. 

A szérumok után ne hagyjunk ki egy gazdag, komplex hidratálót és nappal a fényvédőt - amely használatát idősebb korunkra kiváltképp meg fogjuk köszönni magunknak, hiszen elképesztő különbségek láthatóak azok között akik figyelnek a fényvédelemre és azok között akik sajnos nem.

Ahogy csökken az ösztrogéntermelésünk a bőr elkezd vékonyodni, és gyakran szárazabbá is válik, ezért ekkorra különösen fontos a fizikai bőrradírok elkerülése és érdemesebb inkább ritkábban hámlasztani, mint túl gyakran. 

 

50-es évek

A változókorral testünk ösztrogéntermelése már csak takaréklángon ég, míg ennek hatására a tesztoszteronnal eddig fennállt egyensúly kissé eltolódik, emiatt pedig bőrünk szerkezete is megváltozik, sokkal dehidratáltabbá válik.

Az eddig bevált rutin mellé becsatlakohatnak zsírsavak, növényi olajok amelyekkel esténként gyengéden masszírozzuk át az egész arcbőrt - ezzel jólesően stimulálva a vérkeringést és csökkentve a szem alatti puffadtságot is. Az apró erek megjelenésére akár nyugtató aloe-t és különböző növényi olajokat is alkalmazhatunk. Érdemes az érzékeny és érett bőrre kifejlesztett termékek között válogatnunk.

Érdemes eröltetnünk a háton való alvást, ettől a kortól különösen látványos jelentőséggel bír az oldalon alváshoz képest.